Kunstverdenen er sjældent sen til at beskylde andre for racisme, diskrimination og manglende integrationsvilje.
Men det er nu ikke fordi, det går for godt med integrationen i dens eget miljø. På de tre teaterskoler i København, Århus og Odense er der i øjeblikket således kun én elev med indvandrerbaggrund.
Mere på 180Grader
Man skal være varsom med at kaste med genstande af mineralsk oprindelse, når man selv befinder sig i et transparent domicil.
Det er vel ikke skolernes egen skyld at der er faa ansøgere fra visse befolkningsgrupper? Skal de gøre noget særligt for at faa flere ind? Kan de finde ud af det? Naar man ser hvor langt der er mellem smukke danske skuespillerinder – og hvor kort der er mellem smukke danske kvinder i almindelighed – undres man jo.
Forresten har netop scenefagene altid været latterlige i deres lighedsmani. En gang for længe siden, da man skulle være aah saa lige, var dem fra scenen de første til at afskaffe kønsskelnende betegnelser for fagets udøvere. Til trods for, at man næppe andre steder finder et fag, hvor udøverens køn, alder, race, højde, fedmegrad, eventuelle misvækstighed eller andre udseendemæssige særheder er saa aldeles altafgørende for den paagældendes karriere.
Samtidig har jeg en fornemmelse af, at en “grande dame” som Bodil Ipsen ville have anset det som en fornærmelse at blive betegnet som “skuespiller” frem for “skuespillerinde”.
Men hvad ved jeg.
Hilsen,
Kristoffer Mogensen
Der står ikke, hvor mange ansøgere der er. Der står, hvor mange der er optaget 🙂
I disse for vore skuespilhuse så svære tider, ville det måske være et økonomisk plus at lade kvinder fra den mellemøstlige parasit-religion optræde på de skrå brædder… http://members.aol.com/lupinaccim/burqa.jpg
Tænk på alle de penge de kunne spare på sminkekontoen alene!
->3: Og frisør 😀