Det skriver Michael Pihl om her
Taget herfra
Danneskiold-Samsøe-debatten i sommer om visse gruppers støtte til æreskultur og social kontrol i offentlige institutioner endte desværre med at blive noget aborteret. Forhåbentlig kan Kaare Dybvads kommende undersøgelse af problemet kvalificere og frigøre denne debat?
På den ene side brugte en række kollegaer på Københavns Professionshøjskole i sommer deres ytringsfrihed til at lave underskriftindsamling og skrive debatindlæg mod en kollega, som de var uenig med. På den anden side opfattede den angrebne kollega kritikken som en usaglig hetz og som udtryk for hidsige automatreaktioner, der stoppede en nødvendig debat og i et videre perspektiv kan begrænse ytrings-og forskningsfriheden for offentlig ansatte?
Sagen kort
I foråret tilsluttede Lektor Sofie Danneskiold-Samsøe (SDS) sig Frederik Vads såkaldte tredje erkendelse i udlændingedebatten, om at religiøse og kulturelle forhold spiller en større rolle i integrationen end mange på venstrefløjen hidtil har antaget. ”Fænomenet æreskultur ligger til grund for det, Vad kritiserer. At der er mennesker med baggrund i æreskultur, som infiltrerer danske institutioner. Det er evident”, skrev Danneskiold-Samsøe i Berlingske. Og tilføjede, ”Der, hvor jeg underviser, kan der være studerende, der siger, at de ikke kommer til at anbringe børn fra muslimske familier, fordi det strider imod deres værdier, hvor familien skal holde sammen. De siger, at de ikke vil ødelægge familien ved at anbringe børn. Det er jo at misbruge sit erhverv”.
Hendes budskab var altså, at hun fra undervisningen på Københavns Professionshøjskole genkendte, at nogle studerende af anden etnisk herkomst – men absolut ikke alle – udtrykte modvilje mod at følge faglige instrukser for fx tvangsanbringelse af børn. Baggrunden var angiveligt, at mange, men ikke alle, med baggrund i MENAPT-kulturer ikke mener, at familier bør adskilles, uanset hvilke problemer, der er tale om.
Dette afstedkom en massiv reaktion fra 188 (ud af cirka 1.800) kollegaer i form af en underskriftindsamling og et presseindlæg i dagbladet Information. Kollegaerne mente blandt andet, at SDS mistænkeliggjorde de studerende. Og det uanset at der faktisk var et solidt fagligt belæg for SDS´s betragtninger. Herefter fulgte omtaler i Berlingske, som beskrev den omfattende organisering mod SDS og, hvad hun selv opfattede som offentlig udskamning af hende fra kollegaerne.
I den mere kuriøse afdeling udviste en af de underskrivende kollegaer i en podcast på Pilestræde en påfaldende uklarhed om, hvori den faglige utilfredshed med SDS egentlig bestod?
I debatindlæg i Information beskyldte han og andre kolleger Danneskiold-Samsøe for at afspejle ”et udtryk for etnisk profilering, der samtidig er ude af trit med de faglige perspektiver på kultur, som en tidssvarende antropologi bygger på i vores globaliserede samfund”. Direkte adspurgt, hvorfor DS som anført skulle være fagligt ”ude af trit…” , svarede kollegaen: ”Det skal jeg ikke kunne svare på… Jeg kan ikke gå ind i detaljerne i det … Jeg er ikke inde i det forskningsfelt”.
SDS har uddybende i en kronik medio august fortalt, at hun følte sig nødsaget til at trække sig fra debatten om social kontrol og æreskultur blandt nogle muslimer og at hun frygtede for den generelle undervisnings- og forskningsfrihed efter den kollegiale hetz mod hende.
For nylig har en af de kritiske kollegaer i Politiken forsvaret mobiliseringen mod SDS.
“Når de har været her et par år, bliver de ligesom os”. Hvor ofte har jeg ikke de sidste 40 år i den offentlige debat hørt dette fra intelligentsiaen?
When will they ever learn? Åbenbart endnu ikke!
Citat – Zenia Stampe🤮
Tak til Michael Pihl for at tage Sofie Danneskiold-Samsøe-debatten i sommer op. Den om, at muslimer ansat som sagsbehandlere i det offentlige træffer afgørelser, der ikke baserer sig på dansk lov, men baserer sig på islams lov (æreskulturen). 188 af hendes kollegaer på Københavns Professionshøjskole protesterede med en underskriftindsamling og et presseindlæg i dagbladet Information. De mente SDS mistænkeliggjorde de studerende. Formodentlig de muslimske, som åbenbart er en betydelig del?(Flere aviser og og andre medier, der støtter islamiseringen, støttede protesterne mod SDS)
Det er et problem, som synes at vokse med islamiseringen: Flere og flere har deres arbejde i job, der har med muslimer at gøre. De bliver tvunget til at holde kæft med, hvad de ser til daglig i deres arbejde. De vil naturligvis ikke risikere at miste deres lønindkomst ved at lægge sig ud med islams politiske sharia love. Sådan islamiseres Danmark også.
Understreges problematikken ikke lige just netop af de hidsige reaktioner?
Jo, det har du ret i.