“Hvis viljen er til stede, kan man reagere mod Strasbourg-domstolen – uden at forlade Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.” – det skriver Professor, dr.jur., Mads Bryde Andersen her i denne interessante artikel !
Taget herfra
Efter at Inger Støjberg i lørdags her i avisen udtalte, at Danmark bør opsige Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), hvis ikke der kan opnås enighed mellem Europarådets medlemslande om ændringer, der gør det muligt at føre dansk udenrigspolitik, har den i forvejen brandvarme debat om ”konventionerne” fået ny aktualitet.
Mange vil sikkert spørge: Kan vi ikke reagere mindre drakonisk end ved helt at forlade EMRK?
Efter min opfattelse er svaret: Jo.
Jeg har ved tidligere lejligheder foreslået, at Danmark (i overensstemmelse med artikel 58) udtræder af EMRK og herefter (i overensstemmelse med artikel 57) genindtræder, men nu med forbehold om de særlige områder, hvor et flertal i Danmark måtte ønske at trække magten hjem fra Strasbourg.
…
Taget herfra, hvor du kan læse restan af artiklen
Viljen er ikke til stede, og det har den vist aldrig været.