De fleste tror at Bill Gates selv skrev det DOS operativsystem, som han solgte til IBM, der var dumme nok til IKKE at kræve monopol på det, så Bill Gates/Microsoft kunne lave et MSDOS system
Det DOS operativ system, som Bill Gates købte, betalte han 50000 $ for og blev mangemilliadær bagefter
Her er historien
Kæft hvor jeg dog hader den klamme stodder og alt hvad han står for.
Han burde sidde i spjældet forlængst sammen med andre tilsvarende kriminelle afskum såsom Soros, Schwab, the Obamas, the Clintons, Zelenskyj og hele EU-toppen m.m.fl.
Du kender ingen, der er døde af Heuniche-Frederiksen; 💉 du ve’?
Han er et helt andet sted nu, og værre. Men allerede i ‘gamle dage’ var der bred enighed om, at Bill Gates burde kastes i fængsel for forbrydelser mod menneskeheden 🙂 Helt bogstavligt. Ringere produkter, dyrere produkter, som regel i en forvirring/rodebutik på et højere plan. Det er deres licenser og patenter som har drevet biksen frem og gjort dem rige og MS ‘uundværlige’.
Det er ufatteligt så mange gode ideer og teknologier der er blevet lagt i graven, fordi de enten blev tromlet ned af MS eller pga. monopolet havde for lidt eksponering. Lige fra styresystemer over databaser til programmeringssprog, tekstbehandling osv osv. Tænk, man kunne i 80’erne sidde på en dansk-udviklet Piccoline med CCP/M (concurrent CP/M), der havde multitasking! Så kunne man køre “Skriv” (en tekstbehandler) i eet vindue, eller på een skærm, og f.eks COMAL80 på en anden skærm eller vindue. Revolutionerende, den slags kom først til DOS med windows (og vel reelt først med windows 3). Piccolinerne understøttede også flere diskettedrev af gangen, og man kunne have farveskærm og programmere ægte grafik. Der gik noget tid før det overhovedet var muligt i MSDOS, og i starten kun 320×200 i 16 farver. Rigtig mange gamle DOS spil er baseret på dette format, utroligt hvad folk har kunne presse ud af det.
Har ikke set videoen, men mener da at “alle” helt tilbage i starten af 90’erne vidste at MSDOS var en købt og modificeret version af CP/M? Og i øvrigt alt dette med dyre licenser, monopol osv. I øvrigt til stor frustration for mange, for MSDOS var faktisk et ringere produkt end andre samtidige CP/M’er og DOS’er. Men det blev den som fulgte med når man kom i nærheden af en PC, og så måtte folk skrive programmer der kunne køre på MSDOS, som naturligvis med vilje var inkompatible med andre DOS’er. Der var så mange små ting (kan ikke huske detaljer) hvor ubetydeligheder blev lavet om, ofte til det ringere, men lige præcis gjorde at kode ikke kunne afvikles andre steder.
Bill Gates programmerede dog en del i starten. Han skrev Altair BASIC, før de overhovedet kaldte sig Microsoft, og solgte det på samme vis videre. Det var grunden til MS BASIC, og den BASIC som fulgte med Commodore og Amiga, og senere også GW BASIC (plus en række andre). Man kan se koden her -> https://github.com/option8/Altair-BASIC
Men IGEN en typisk Bill Gates manøvre: Han ‘solgte’ nærmest sin BASIC inden han overhovedet havde skrevet en linie, men påstod frejdigt at han havde den fiks og færdig. Da nogen viste interesse nassede han sig ind på Harvards computere, og de lejede noget computerkraft ude i byen for overhovedet at kunne taste ind og teste.
De programmerede på samme måde som mange andre gjorde dengang (det gjorde jeg selv): Man sad derhjemme og skrev koden ned på papir, eller på skrivemaskine, og ‘håndkørte’ den. Når man så fik adgang til en computer, f.eks fik snakket sig til det på den lokale skole eller boghandel, kunne man taste skidtet ind og se om det virkede, og notere det der ikke virkede, og så gå hjem og rette i hånden indtil næste mulighed kom.
Det er faktisk vildt at tænke på det kunne lade sig gøre. Tjek Altair koden ud, det har krævet en hel del håndkøring 🙂
Bill Gates har også selv lagt hele den originale kode op på sin hjemmeside -> https://images.gatesnotes.com/12514eb8-7b51-008e-41a9-512542cf683b/34d561c8-cf5c-4e69-af47-3782ea11482e/Original-Microsoft-Source-Code.pdf (PDF, 157 sider)
Han skriver selv ‘That code remains the coolest code I’ve ever written to this day’.
Turbo Pascal kører fint på XP
Så fik Bill det lukket da XP er den seneste Ms Win der kørte Turbo Pascal 5,5
Et rigtig godt programmeringssprog.
Ja, og 5.5 var den første pascal som var object orienteret! Den eneste grund til at jeg efter lang modstand gik over til windows var faktisk da Delphi kom frem. Så måtte man bide i det sure æble, for det var vitterlig bedre og smartere end “TurboVision”. Men du kan altså stadig downloade TP 5.5 (og en række af de øvrige gamle versioner) og køre dem i DOSBox, uanset platform. De ældre Delphi-versioner kan køres på Linux under Wine.
Til David K og Charles
Du kan også bruge free pascal og Lazarus ( = en slags open source Delphi) under Linux og vist nok ? også i windows
mvh TrumfEs
Ja, og den er efterhånden nærmest en 1:1 klon af det gamle TP. Tror man kan compile 99.99% af al gammel TP kode direkte på FP, og så er den uptodate, dvs understøtter unicode og den slags. Men altså, hvorfor skulle man gøre dette, med mindre det handler om at vedligeholde et gammelt projekt? Så vil jeg i dag hellere bruge python, men allerhelst javascript. Jeg blev altså vanvittig til sidst af ‘uses’ declarationerne, den strikse typing, at alle variabler skal erklæres upfront, tvungne semikolon’er overalt, sondringen mellem procedurer, funktioner etc. Ikke fordi det var svært, kunne det i søvne, blot ‘gammeldags’. Men det fedeste udviklingsmiljø ever. Det var en lettelse at komme over i java, der så blot viste sig at blive endnu værre på den lange bane. Vil i dag 100% foretrække JS, som man også kan lave windows EXE-filer med, hvis det skulle være.
Dén klamme kiksede nørd; Billy-drengen er da kun en halvr.v. Han betalte da trods alt – omend peanuts set ift værdien – penge for sin “opfindelse”. Og ikke som Mark Schggmuckerberg; tyvstjal og kopierede sin cash cow fra college pals.
Og tænk en gang på størrelsen af dén appelsin, der landede i HANS turban!
Noget der som udgangspunkt blot blev til for at skaffe ham “pels på knagen”, fordi han er FOR gr.m og kikset til at få det, skulle gøre ham til een af Verdens rigeste – akkurat lige som klamme Billyboy.
Der har stået caught on camera og udtalt; at en af måderne at REDUCERE Verdens overbefolkning, er ved brug af tada-da-daaa!
VACCINER!!
– GOOD BOY!!
Gates er massemorder. Der er en grund til, at Indien hader ham og i årevis havde en Warrant for Arrest på ham, hvis han trådte på indisk jord. Husk denne her korte video, hvor svinet med glæde fortæller, at “med gode vacciner kan vi reducere jordens befolkning m 10-15%”. Han og de øvrige globalister ønsker kontrol med jorden. Derfor kører de efter Agenda 2030 og i DK går det fx ud på at “re-wilde” Jylland med elge og ulve osv… syge mennesker.
https://rumble.com/v57ofw4-bill-gates-admits-to-mass-murder-by-lower-population.html?e9s=src_v1_wh&playlist_id=watch-history