Det skriver Arnt Jensvoll om her + en video om samme emne af Tom Nash
Saudi-Arabien har truffet en strategisk beslutning om ikke at forny sin 50 år gamle petrodollar-aftale med USA.
Verdens reservevaluta.
Aftalen udløb den 9. juni 2024 og betyder, at Saudi-Arabien frit kan sælge sin olie i valutaer som kinesiske yuan, indiske rupees, euro, japanske yen, russiske rubler osv. Digitale valutaer overvejes også i fremtidige transaktioner.
Petrodollar-ordningen gav Saudi-Arabien militær sikkerhed, og adgang til amerikanske våben, til gengæld for, at prissætte sin olie udelukkende i dollars, og investere overskydende olieindtægter i amerikanske statsobligationer, hvilket i høj grad var med til at cementere den amerikanske dollar som verdens reservevaluta – samtidig med at amerikanerne kunne trykke næsten lige så mange penge, som de ville. Sidstnævnte kan blive bragt i fare, hvis petrodollaren forsvinder.
En bærebjælke
Bretton Woods-aftalen fra 1944 etablerede dollaren som verdens primære reservevaluta. Den bidrog til vækst i verdenshandlen og økonomisk stabilitet efter Anden Verdenskrig.
I 1971 afskaffede USA’s præsident Richard Nixon imidlertid guldstandarden, hvilket førte til flydende valutakurser, og øget volatilitet på valutamarkedet. Med petrodollar-aftalen, der blev underskrevet den 8. juni 1974, genskabte USA en stor del af dollarens stabilitet. Siden da har aftalen været en grundpille i USA’s globale økonomiske hegemoni. ANNONSE
Fordele for den amerikanske økonomi
– I den globale finanshistorie er der få aftaler, der har givet den amerikanske økonomi så mange fordele som petrodollar-aftalen. Den globale efterspørgsel efter dollars til at købe olie har været med til at holde valutaen stærk, hvilket har gjort importen relativt billig for de amerikanske forbrugere. Desuden har tilstrømningen af udenlandsk kapital til amerikanske statsobligationer bidraget til lave renter og et robust obligationsmarked, skriver Nasdaq.
Dollar uden petro
Saudi-Arabien nye strategi vil få konsekvenser for den internationale handel, og de finansielle systemer. Vi ved endnu ikke, hvad de bliver, men dollarens tab af støtte i petrodollaren kan føre til højere inflation, højere renter og et svagere obligationsmarked i USA – og bidrage til de-dollarisering.
Tom Nash her – han mener det vil tage lang tid , førend dollaren $ ikke længere er verdens reservavaluta
Der var mange fordele i sin tid at oprette petrodollar-aftalen men den har efterhånden kostet USA mange penge. USAs typiske handelsunderskud er et direkte resultat af den. Aftalens tid er forbi.
Wam bam. Slut med USA,s nr 1 som verdensmagt. Det er der ikke længere råd til. Fra nu af er USA på vej til at rutche ned til u-lands stadie. Hvad producere USA, som japan, Kina, syd Korea ikke gør bedre?
A-kraft og kul. Kan erstatte olien.
Er det virkelig så enkelt som Unna påstår?
Har Unna en enorm viden om verdensøkonomien, eller gætter
han bare, efter at have set en avisartikel i JP eller BT ?
Nej…det er ud fra det astronomiske underskud off. Budget i USA år efter år. Hvis arabertal kaster deres oliedollars ud på verdensmarkedet, og vil have betaling i andre valutaer, så vil inflationen gallopere dollarsen i sænk( ligesom Tyskland efter 1 verdenskrig), og i vores digitale tidsalder går det nok hurtigere. Bevares et spådomsgæt. Må jeg tage fejl.
Så må vi håbe på alt andet energi end oliebaserede. Kina ligger foran med el biler. Trump fik sørget for at USA var selvforsynende og endda exporterede. Det lavede Biden om på….
Da man efter anden verdenskrig blev enige om at gøre US Dollar til verdens reservevaluta, tog det over 20 år inden den helt havde afløst det britiske Pund Sterling. Forvent derfor at det tager lige så lang tid at skifte væk fra dollaren.
Der er i øvrigt også folk der taler om at krigen i Ukraine og USAs hårdnakkede modstand mod en fredsslutning, er et forsøg på at redde dollaren. Sabotagen af Nordstream I+II skulle være gjort for at svække Tysklands økonomi og derved svække Euroen, så den ikke kunne tage over som reserve valuta. Dertil frygtede USA også en stærk industri-alliance mellem Tyskland, Kina og Rusland, da det kunne reducere USAs betydning for verdenshandlen.
Desværre for USA er ledelsen i Washington DC inkompetente på det diplomatiske område. Siden Sovjets opløsning har USA droppet normal diplomati og er i stedet gået over til kun at benytte tre værktøjer: sanktioner, kup og krig. Dette er årsagen til at det meste af verdenen er ved at være godt og grundig træt af USA.
Pt. er 28 til 59 lande interesseret i at deltage i BRICS (økonomiske vloggere benytter vidt forskellige tal, så derfor har jeg angivet både laveste og højeste som florerer). Disse lande ønsker alle at droppe Verdensbanken og IMF, for i stedet at benytte det alternativ som BRICS har skabt. Hermed er det slut med at USA kan diktere krav i forbindelse med lån, hvilket også betyder at vestlige olie- og mineselskaber mister deres fordelagtige positioner, når der skal forhandles kontrakter i især ulande.