I boken Synthetic Worlds – the business and culture of online games illustrerer økonomen Edward Castronova hvordan denne typen spill også kan brukes som verktøy for kriminelle aktører, ja endog terrorister. Nøkkelen til denne innsikten ligger i det som på fagspråket kalles middleware, dvs tilgjengelig programplattformer som blant annet kan brukes til å designe syntetiske verdener. Noen av disse koster penger, andre er tilgjengelig helt gratis. Er man i besittelse av et slikt program, og har kunnskapene til å bruke det, er det egentlig ingen grenser for hva man kan lage. Kriminelle som planlegger et større ran, eller terrorister som forbereder et anslag, kan ved hjelp av kart, bilder og video gjenskape det geografiske området hvor handlingen skal finne sted ned til minste detalj. Når så området er ferdig designet kan det befolkes av vakter, sikkerhetspersonell og tilfeldige forbipasserende. Vaktenes handlingsmønster (passiv til aggressiv), antall sivile (få personer eller store grupper), værforhold (høylys dag eller regntung natt) kan legges inn som variabler. Deretter kan de kriminelle øve, så lenge de vil og helt uforstyrret, til planen sitter.
Mere på Dagbladet
Leave a Reply