Tyskland: Rituel slagtning vejer stærkere end dyrebeskyttelse

Selvom Tyskland i 2002 som det første EU-land lod dyrebeskyttelse indgå i grundloven, har en dom fra Leipzig tilladt den såkaldte ‘schæchtning’.

Schæchtning stammer fra hebraisk og betyder slagtning og er i jødedommen og islam et ritus i forbindelse med slagtning, hvor man med en speciel lang og skarp kniv foretager et snit gennem halspulsårerne, luft- og spiserøret. Herved kan dyret fuldstændig udbløde. Slagtningen foregår uden bedøvelse, som ellers er foreskrevet i dyreværnsloven for varmblodede dyr.

Retsafgørelsen tillader slagtning efter det islamiske ritual med henvisning til religionsfrihed. Der har været strid om slagtemetoden i årevis, men denne dom slutter sig til en tidligere dom fra Karlsruhe.

Dommen har udløst forargelse hos dyreværnstihængere, der blandt andet udtaler, at ‘grundloven er trådt under fode’ i Tyskland. De udtaler envidere at dommen viser manglen på civil-courage i spørgsmål, hvor religionsfrihed indgår.

Welt Kompakt 24. november 2006

8 Kommentarer

  1. Der burde laves en landsdækkende underskriftindsamling der protesterer mod religiøs/ritual slagtning af dyr i Danmark.

    Hvorfor skal ikke-religiøse eller ikke-muslimer finde sig i at spise ritualslagtet kød?

    Så er der jo ikke religionsfrihed for ikke-religiøse eller folk med en anden religion, der ikke kræver rituel slagtning af dyr.

  2. Det værste er såmænd ikke slagtemetoden, selvom den er ækel og afstumpet.

    Det værste er de enorme lidelser dyrene udsættes for under de lange transporter til muslimske lande. Dyrene skal jo være levende, for at muslimerne kan udøver deres perversioner på dem.

    At den danske venstrefløj nu med stor glæde går ind for afstumpet dyremishandling, kan ikke undre. Noget mere kan det undre, at også borgerlige danske har det fint med halal. Nå – de er vel ved at indstille sig på de nye tider.

    Mvh. Børge.

  3. Jøder og muslimers slagtemetoder er lige perverterede, og de burde begge være forbudte.
    Det er dyremishandling i højeste potens.
    Vi kan ikke engang blive fri for at spise sådant kød, for det må ikke mærkes med slagtemetoden.
    Det svarer til, at tvinge muslimer til at indtage den hellige nadver under et andet påskud.
    Det skulle man lige prøve. Sikken et ramaskrig, der ville lyde.
    Lad os få en underskriftindsamling imod rituelle slagtninger, det ville være tiltrængt og på høje tid.

    falkeøje

  4. Hvordan går det med den underskriftsindsamling? Jeg spørger altid om kødet er halalslagtet, før jeg køber det og naturligvis må man stole på, at det er korrekt, når der svares benægtende. Vi foretrækker kød, også fjerkræ fra gårdbutikker og “rigtige slagtere”, selvom det er dyrere – men hvis vi danskere boykottede alt kød fra dyr, der blev slagtet på denne grusomme måde, så?
    Karen W.

  5. Jeg mener at have læst at vi fortærer meget store mængder halal / shæktet kød. Det skulle efter sigende skyldes, at især jøderne er meget kredsne, og kun spiser det bedste kød, og hovedsageligt særlige dele af kødet.

    Danmark er storeksportør af rituelt slagtet kød, da slagtemetoden er forbudt i Norge og Sverige, men gerne må importeres derovre.

    Resten indgår så i den almindelige handel…

    I Schweitz har jøderne presset på for at få lov til rituel slagtning.
    jeg er ikke helt klar over om de har fået det igennem.

    Dyreværnsaktivister der kritiserer loven bliver beskyldt for antisemitisme:

    Appell an die Juden in der Schweiz

    Dyreværnsaktivister der kritiserer loven bliver beskyldt for antisemitisme:

    Appell an die Juden in der Schweiz

    Tyrker vinder retssag i Tyskland:

    Religionsfreiheit geht vor Tierschutz

    Vi spiser rituelt slagtet kød uden at have nogen som helst mulighed for at sige fra.

    Vi må kræve at alt der har været inde inde i et kosher/halal foretagende skal mærkes!

  6. Jeg ved ikke om jeg har gjort det klart nok i ovenstående, men påstanden er, at langt den største del af alle de dyr der bliver rituelslagtet altså lander på vores tallerkner!

    Kun en mindre del bliver fortæret af ritualslagternes respektive menigheder. Så vidt jeg husker gjald ovenstående påstand mere specifikt den jødiske andel.

    Men i denne del skulle overvægten af “frasorteret kød” til kristent og hedensk brug navnlig være enormt.

    Jeg kunne forestille mig at muhamedanerne er lidt mindre kredsne. Hvad enhver der har set de fluebesatte dyrekroppe og grotesk vanvittige “udskæringer” på østens markeder må kunne forstå.

    Hvordan fordelingen mellem rituel markedsandelene mellem jøder og muhamedanere så er, ved jeg ikke noget om. Så jeg kommer ikke den endelige omfang af overskuddet fra rituelslagtningerne nærmere.

    Det ville også være interessant at få et nærmere overblik over hvor mange sorte slagtninger der mon foregår i disse muhamedaner slagterier.

    Hvis tendensen holder samme niveau som i pizzeriabranchen så må der være tale om en hel del.

    Hvis man nu ansætter 2000 flere fremmede i kontrolbranchen så kan vi igen tale om et fremskridt for “integrationen” og slå to fluer med et smæk.

    Det der før hed islamisering hedder det nu “integration”?

    Ja undskyldt jeg kan næsten ikke følge med sprogets udvikling længere. Man kan aldrig vide sig sikker.

  7. Jeg spurgte engang hos en slagter, om hans fjerkræ var halalslagtet. Det var han vist ikke helt på det rene med, noget var vist nok, “men det er kun de første, der bliver læst over” ville han så “trøste” mig med. Jeg kan ikke forstå at det ikke ved lov kan påbydes, at alt kød fra dyr og fjerkræ, der slagtes på denne grusomme måde, mærkes tydeligt, så folk kan være sikre på ikke at få noget sådant med hjem.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.