Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol om tørklæder

Pia Kjærsgaard skriver i sit ugebrev bl.a.

“Derfor mener jeg også, at tørklæderne skal ud af folkeskolerne. Hverken lærere eller elever skal gå omkring iklædt hovedtørklæde. Straks faldt alskens selvudråbte eksperter over Dansk Folkeparti og hævdede, at det kunne bestemt ikke lade sig gøre under henvisning til Den Europæiske Menneskerettighedserklæring. Men et forbud mod hovedtørklædet er bestemt både realistisk og muligt at gennemføre, og det strider i øvrigt heller ikke imod menneskerettighederne, som de alvidende eksperter anfører.

I 2002 afsagde Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol tværtimod en opsigtsvækkende dom, hvor man erklærede det i overensstemmelse med menneskerettighederne, at en skole i Schweiz havde fyret en muslimsk lærerinde, der insisterede på at bære tørklæde. Det skete under henvisning til, at den tørklædeklædte lærer kunne forvirre elevernes demokratiske opdragelse og virke missionerende. Jeg kunne ikke være mere enig. Vi ville jo heller ikke acceptere, at en lærer kom anstigende iført en t-shirt med påskriften ”Stem på Socialdemokratiet”.

I 2004 afsagde domstolen nok en gang en epokegørende dom. I Tyrkiet har man siden Atatürks tid haft et forbud mod, at eleverne i statsskolerne bærer hovedtørklæde. En gruppe tyrkiske studerende, der blev forment adgang til medicinstudiet ved universitet i Istanbul i 1988, fordi de nægtede at lægge tørklædet, stod som afsendere på klagen til Menneskerettighedsdomstolen. Domstolen erklærede dog i 2004, at et forbud mod hovedtørklædet var et acceptabelt middel at anvende over for islamisk fundamentalisme, og at det tyrkiske forbud mod hovedtørklæder således kunne stå ved magt.”

Mere her. 

7 Kommentarer

  1. Selvfølgelig kan vi forbyde det Islamiske tørklæde i offentlige institutioner.

    At det ikke er sket hænger sammen med vores skræk og rædsel for at tage et fast standpunkt : dette her er Vesten,det er Europa, det er Danmark – og vi accepterer ikke omkringvandrende reklamesøjler for Islamismen i vores fælles institutioner .

    Hvad folk gør derhjemme må de selv om.

    Men de offentlige institutioner er en anden sag – og her vil vi ikke tolerere disse tekstiler .

    Forøvrigt siger flere af de muslimske kvinder jeg kender, at de ville være henrykte om et forbud kom til at omfatte også det offentlige rum .

    De ønsker at slippe af med deres indpakning, som irriterer og som er drønvarm om sommeren .

  2. Undskyld, men denne kommentar har INTET med din post at gøre. Men AP har en omtale af en rimelig interessant undersøgelse blandt amerikanske muslimer på: http://news.yahoo.com/s/ap/20070522/ap_on_re_us/poll_muslim_americans

    Et citat: One in four younger U.S. Muslims say suicide bombings to defend their religion are acceptable at least in some circumstances, though most Muslim Americans overwhelmingly reject the tactic and are critical of Islamic extremism and al-Qaida, a poll says.”

  3. Tørklædet er et politisk signal, i pagt med skrårem og ridestøvler. Brugt her i Vesten af en bevægelse som vil slagte vores demokrati og ligestilling. En bevægelse, som øjner politisk magt og herredømme, hvis de kan kvæle vores kultur.
    Talrige kvinder i de islamiske lande ville gerne lægge tørklædet, hvis de turde for det religiøse politi. Vor tids inkvisition.

  4. Jeg har lavet en lille opsummering af den nyeste af de to omtalte domme på min blog. Domstolen når frem til, at det er i orden at Tyrkiet betragter at et islamisk tørklæde er udtryk for politisk islamisme og at den studerende måtte forudse dette.

1 Trackback / Pingback

  1. Tyrkiet, menneskerettigheder og tørklæder « Verden fra min altan

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.