Når du nærstuderer 10-cent og 2-euro mønter, finder du på den ene side et kort over unionens medlemslande.
De gode intentioner til trods har det nye kortdesign skabt problemer. For blandt andre Tyrkiet, som håber på snart at blive en del af unionsfællesskabet, er ikke med på det.
Den detalje ser flere medlemmer af Europa-parlamentet som et udtryk for, at EU har besluttet sig for ikke at lukke Tyrkiet ind i unionsvarmen.
»Rådet har med vilje og helt hemmeligt slettet Tyrkiet fra den nye Euro«, siger det italienske parlamentsmedlem Marco Cappato.
Men hvad med Euro-sedlerne?
Mon ikke den simple forklaring er, at EU-bureaukraterne har indset, at EURO-mønter ikke kan bruges til folke afstemninger? Så det er jo naturligt at ændre mønterne og beholde sedlerne, hvor du stadig kan afgive din stemme mod Tyrkiet i Europa, ved at overstrege det på kortet på sedlen.



Hey, godt fundet Hodja.
Saa skal der udviskes.
Lad dem bare snakke Tyrkiets sag, det har den modsatte effekt, navnli den vi har brug for.
Vi skal have afstemning om EU Traktaten, og så skal vi ud.
Lad os redde, hvad reddes kan.
falkeøje
Mønten viser bare et kort over Europa. I modsætning til sedlerne, der åbenbart også viser en del af Asien.
Jeg har overhoved intet mod et begrænset EU, selvom der stadig mangler store forbedringer. Men unionen skal kun bestå af lande der kulturelt ligner hinanden. Ideen med at sætte kryds hen over Tyrkiet på sedlerne, er rigtig god. En stille protest, som jeg gerne deltager i.