“Første dom efter Koranloven: Rasmus Paludan og en medhjælper er hver idømt en bøde på 10.000 kroner for at have skændet en Koran under Folkemødet”

Det skriver Poul Erik Andersen her; ” forbindelse med domsafsigelsen ved fastslog retsformanden, at dommen ikke er i strid med hverken Grundlovens eller Menneskerettighedskonventions bestemmelser om ytringsfrihed.” – ja Godmorgen økseskaft …

Taget herfra

takt med, at højtlæsningen skred frem, rev han de læste sider ud og gav dem til sin medhjælper, som herefter lod dem falde ned i en beskidt vandpyt.

Inden seancen, der fandt sted den 15. juni i telt hos Stram Kurs, havde Koranen ligget på en utændt engangsgrill.

Under retssagen havde Rasmus Paludan forsvaret sig med, at der var tale om en kunstnerisk performance, men den købte retten ikke.

Dommen er ikke i strid med Grundloven

I forbindelse med domsafsigelsen ved fastslog retsformanden, at dommen ikke er i strid med hverken Grundlovens eller Menneskerettighedskonventions bestemmelser om ytringsfrihed.

”Retten fandt samtidig, at anvendelse af straffelovens § 110 e, stk. 2, hverken var i strid med grundlovens eller den Europæiske Menneskerettighedskonventions bestemmelser om ytringsfrihed,” hedder det blandt andet i rettens udskrift af dommen.

Kan ikke umiddelbart anke afgørelsen

Da der er tale om en samlet bødestraf på under 20.000 kroner, kan Rasmus Paludan og hans medhjælper ikke umiddelbart anke afgørelsen til en højere retsinstans.

Det kræver, at de skal ansøge Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke sagen.

Men det vil der formentlig og forhåbentlig i givet fald også blive givet tilladelse til med henblik på at få en vurdering fra Højesteret om det grundlovsmæssige element i Koranloven.

Vedtaget under store protester

Loven blev den 8. december 2023 vedtaget af regeringspartierne og De Radikale.

Med vedtagelsen blev der blandt andet indført et ”forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund,” og som Paludan og en medhjælper nu er blevet dømt for at overtræde.

Det var en række muslimske lander med Iran og Irak i spidsen, som lagde pres på SVM-regeringen til at foretage hvad kritikere betegnede som et alvorlig indgreb i den grundlovssikrede ytringsfrihed.

”Et krumsabelhug i ytringsfriheden,” lød det dengang fra formanden for Dommerfuldmægtigforeningen, Nina Palesa Bonde.

Kilde til denne artikel:

https://domsdatabasen.dk/#/sag/8300/11164

Læs også:

https://denkorteavis.dk/2023/de-klapper-sikkert-i-haenderne-i-alt-30-muslimske-organisationer-er-nu-blevet-bedt-om-en-kommentar-til-k

https://denkorteavis.dk/2023/muslimske-terrorister-draebte-10-paa-charlie-hebdo-nu-kritiserer-chefredaktoeren-regeringens-forbud-m

Taget herfra

3 Kommentarer

  1. Skammeligt, man ikke kan ytre sig i Danmark om noget ,som i den grad er skadeligt for Danmark og den vestlige verden som helhed

  2. Støt Rasmus og stram kurs. Hvis vi vil have frihed og demokrati, og ikke ende som et syrien, afghanistan, eller Pakistan, så betragt Rasmus Paludan som frihedskæmper. Lad ikke jeres børn og børnebørn arve den politiks korrekte laden stå til.

    Bekæmp islam. En usekulær diktator religion med et bizart førerprofet ideal, som hader den frihed alle andre har. Bl.a støt http://www.siaddk.wordpress.com og foreningen frafalden. God mandag. Mvh Michael Unna

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.