Man kan ikke gå og stille alle mulige krav, bare fordi man er muslim

Muslimske Gina Alfarra skal snart vænne sig til at gå med en kittel, der kun går ned til albuen og ikke længere ned over håndledet. Hun arbejder som afdelingslæge på radiologisk afdeling på Amtssygehuset i Herlev, som er ved at rydde ud i de langærmede kitler af hygiejniske årsager. Det accepterer hun.

“Man kan ikke gå og stille alle mulige krav, bare fordi man er muslim”, siger hun

Muslimer, der arbejder på hospitaler, bliver efter hendes mening nødt til at være fleksible hvad angår påklædning efter muslimske traditioner.

Ikke alle deler den holdning. I den seneste tid har det vist sig, at enkelte muslimske sygeplejersker og bioanalytikere ikke vil bære kitler med korte ærmer, og nogle kræver at få lov til at bære en jilbab, som er gulvlang kjortel med tilhørende hovedtørklæde, som de har med hjemmefra. Hvidovre Hospital tillod det som en undtagelse, andre afviste det. Gina Alfarra synes, det er for meget.

»Jilbab på et sygehus er yderst upraktisk, når man skal håndtere en patient. Man skal kunne bevæge sig frit og let til bens,« siger hun.

»Jeg vil være læge, det er det, jeg brænder for. Men hvis jeg pludselig ikke kunne få job pga. af tørklædet, så ville jeg rejse til Norge, hvor jeg har arbejdet tidligere. Det er længe siden, jeg valgte at bære tørklæde af min egen fri vilje, og jeg har aldrig overvejet at tage det af. Det vil jeg simpelthen ikke.«

Mere på Dagens Medicin

9 Kommentarer

  1. Alla offentlige institutioner – samt alle offentlige rum – burde kunne kræves fri for religiøse udsagn om tilhørsforhold.

    Hvorfor skal sagesløse patienter have smidt i hovedet, at den læge/sygeplejerske der skal behandle vedkommende er tilhænger af Islamismen og dermed af Shariaen ?

    En offentlig institution som et hospital er burde være støvsuget for personlige udsagn om religiøse tilhørsforhold !

    Hijab, Nigab og Jilbab er reklamesøjler for den radikale Islam.

    Og ved man blot det mindste om HVAD der står i bl.a. Koranen om hvordan Islam opfatter Vantro – og hvordan Allah gennem Muhammed via også Koranens tekster foreskriver muslimer at behandle Vantro – så er det ikke givet, at en VAntro patient vil føle sig helt så tryg ved at skulle behandles af Islamiske læger og sygeplejerske !

  2. Hun har ret, “man kan ikke “gå og stille” alle mulige krav, bare fordi man er muslim”. Men man kan som muslim “gå stille”, holde sin religion for sig selv og ikke absolut signalere sit religiøse tilhørsforhold. Et hospital skal være klinisk rent og blottet for propaganda, det være sig religiøst eller politisk.

  3. Helt enig Karen. Sig mig, er det egentligt muligt at bede om en ‘anden læge’ på et hospital? Jeg ved nogle patienter beder om læger af samme køn, men må man frasige sig en læge der bærer hijab?

  4. Jeg ville føle mig meget utryg ved at blive “behandlet” af en person som bærer religiøse eller politiske symboler på arbejdspladsen. Det gælder mange slags symboler, men ikke mindst kvinder med hovedtørklæder. Det er muligt at der er muslimske kvinder som bærer tørklæder, fordi de af en eller anden årsag kan lide det. Men hvis man agter at tilsidesætte de mest fornuftige regler inden for hygiejne for også at kunne gå med tærklæde på arbejdspladsen. Så skyldes det enten at man tager sin religion alvorligt i en grad der kan defineres som fanatisme, eller at man er så selvcentreret at andres helbred rager vedkommende en høstblomst. Det er sandsynligvis ofte en kombination af de to ting.

    Uanset hvilken af de to årsager der ligger til grund for at tilsidesætte disse grundlæggende hygiejnerelger, så er det ikke en person jeg turde overlade mit liv til. Den celvcentrerede person ville være sløset, og den religiøse fanatiker ville man aldrig vide hvor man havde. Man kunne jo let gå hen og blive en smule mere uforsigtig, hvis nu patienten var en vantro hund.

    Problemet er at hospitalet, ved at acceptere afvigelse fra den fastsatte standart, sætter petienterne i en frygtelig svær situation. De færreste bryder sig om at bede om en ny læge. Det giver en dårlig stemning, og man kunne let blive sat i bås med Jonni Hansen og hans venner, selvom man måske bare ønsker at blive fri for at Bin Ladens tilhængere skal skære en op.
    Patienten har derfor mulighed for enten at løbe risikoen for at ligge under en fanatikers kniv, eller for at blive udråbt som nazist. Uanset hvad han vælger, så kommer patienten ud for et pres som det slet ikke er rimeligt at hospitalerne skal udsætte syge mennesker for.

  5. Nu var det vist Nazisten med nyresten jeg tænkte på, men det lyder forykt at man ikke kan bede om en anden læge ved ikke akutte sygdomme !

    Det er sgu da en tillidssag at blive behandlet af en læge, man lægger i bogstavligste stand sit liv i andres hænder, og hvem kan egentligt bedømme om det er akut ?

    Dvs jeg frygter en knude får en muslimsk læge/sygeplejerske beder om en ikke religiøs, bliver bedt om at gå….For så senere at få konstanteret kræft.

    Sjovt nok forlanger muslimer stort set alle steder i europa hospitaler og læger KUN for muslimer….Men som altid når det er den vej rundt er der jo sikkert tale om noget heeeelt andet !

    Men tak for korigeringen Hodja !

  6. Efter at have læst de kommentarer der er til den artikel om den muslimske læge, ved jeg ikke om jeg skal grine eller græde.. eller måske græde af grin… fordi det viser blot gang på gang den uvidenhed der er ude i samfundet… hundredevis, ja om end ikke tusindvis har gennemgået en behandling hos denne muslimske læge, og jeg gad godt vide, om blot en af jer har haft en behandling af en muslimsk læge, før i kan komme og snakke fornedrende om andre folk..

  7. forresten..hvis du ved et tilfælde falder om på gaden.. og den eneste læge er tilfædligvis en med tørklæde der øjeblikkeligt sætter sig for at hjælpe… vil du afvise??
    tænk før i snakker om hvad i ikke ved..

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.