“Overbelægningen i fængslerne er historisk høj”

Det skriver 24nyt her

Taget herfra

Fængslerne skal kunne følge med kriminaliteten, men det kniber det med. Overbelægningen i fængslerne er historisk høj, at der mangler hundredvis af fængselsbetjente, og at forholdene for både ansatte og indsatte bliver stadig dårligere, skriver Andrew Hjuler Crichton, der er generalsekretær i Advokatsamfundet, i Jyllands-Posten.

”Overbelægning i dag er blevet normalen i danske fængsler. I 2025 nåede den gennemsnitlige belægningsprocent op på rekordhøje 103 pct. – langt over den politiske målsætning på maksimalt 96 pct. I praksis handler det om ansatte, der løber hurtigere og hurtigere for at holde hverdagen sammen. Om indsatte, der opholder sig under forhold, som gør det vanskeligere at skabe de nødvendige rammer for rehabilitering og resocialisering.

Der mangler allerede nu omkring 400 fængselsbetjente, som hver dag skal få et system under massivt pres til at fungere. I dag venter mere end 1.100 dømte på at få en fængselsplads. Uden fængselsbetjente fungerer fængslerne ganske enkelt ikke. Selv med de lønløft og rekrutteringsinitiativer, der har været, vil der i 2030 fortsat mangle mellem 250 og 300 fængselsbetjente.

Ambitionerne om at rehabilitere kræver tid, stabile forhold og tilstrækkeligt personale. Hvis fængslerne presses yderligere, risikerer politikerne at spænde ben for deres egne målsætninger”.

Taget herfra

Hvad med at smide TO forbrydere ( dømt for samme forbrydelse ) ind i samme celle – så har vi pludselig dobbelt kapacitet … Og skulle de komme op og slås vil det nok virke præventivt på andre forbrydere

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.