Religiøs mobning på universitet

Flere kvindelige muslimske universitetsstuderende på Syddansk Universitet (SDU) overvejer at opgive deres uddannelser, da de bliver udsat for massivt gruppepres og decideret mobning af en lille gruppe kvindelige, radikaliserede muslimske studerende. Nogle modtager sms-trusler med beskeder som, »du kommer i helvede, hvis du ikke bærer tørklæde«.

Det fortæller amanuensis Saliha Marie Fettah (SDU), der advarer mod udviklingen.

»Senest har der været en seriøs debat mellem de studerende om, hvorvidt det er tilladt som muslim at lyve for eller bagtale al-kufar, de vantro, som de benævner ikke-muslimer. De inddeler verden i “os” og “dem”. Det er også yderst problematisk, hvis man skal omgås hinanden med respekt, ikke bare på universitetet, men også i samfundet,« siger Saliha Marie Fettah.

Grædende studerende
Ud over den mere teologiske debat om løgne oplever hun også en anden form for mere direkte gruppepres over for de mere moderate muslimske piger.

»Det handler bl.a. om påklædning. De må ikke gå i stramme bukser, bluser eller stærke farver. De må ikke høre musik, fordi de andre siger, det er forbudt ifølge islam. Det har afholdt flere af de moderate piger fra at deltage i sociale sammenkomster, fordi denne gruppe har advaret mod at deltage,« siger Saliha Marie Fettah.

Det konstante og massive pres, som Saliha Marie Fettah kalder social kontrol, har betydet, at flere af de moderate piger bryder sammen under presset fra de radikaliserede piger.

»En enkelt har skiftet til et studium, hvor der ikke er så mange muslimske piger, og der er andre, der overvejer at skifte studium,« siger Saliha Marie Fettah, der selv har siddet med grædende studerende på sit kontor.

Hun fortæller, at gruppen af de radikale muslimske piger har vidt forskellig etnisk baggrund.

»De er faktisk meget danske. De er født i Danmark, taler flydende dansk og er i gang med gode uddannelser. De finder sammen i en gruppe defineret ud fra deres måde at tolke religionen på,« siger hun.

En religiøs pligt
Hun har selv prøvet at konfrontere de meget religiøse piger med deres adfærd og den effekt, det har på de andre piger.

»De opfatter det ikke selv som mobning. De ser det som en religiøs pligt, og at de faktisk prøver at hjælpe de andre piger fra at komme i helvede,« siger Saliha Marie Fettah.

Det er på cand.negot-studiet og arabisk negot-studiet, at problemet er udtalt.
Her udtaler studieleder Søren Askegaard, at man i høj grad er opmærksom på problemet.

»Men det er svært at gøre noget ved, fordi det foregår i den private kommunikation mellem de studerende. Men det er klart, at hvis det får studiemæssige konsekvenser, så må vi overveje, hvordan vi skal håndtere det,« siger Søren Askegaard.

Jyllands-Posten 8. december 2006

Mobning? Jeg vil kalde det terroristvirksomhed.

2 Kommentarer

  1. Hvor tolerante skal vi være over for de intolerante og trusselskulturen?

    I denne sag er projektørlyset rettet præcist mod islams indbyggede kvindeundertrykkelse og de unge piger har selv leveret beviset på, at der i en sekulær stat bør være tørklædeforbud i alle offentlige sammenhænge.

    Og bortvis så de værste fra studiet.

    Wafa Sultan har sagt, at muslimer har levet i en boks i 1400 år. Hun har jo ret.
    Hun har også sagt:
    “The clash we are witnessing around the world is not a clash of religions, or a clash of civilizations. It is a clash between two opposites, between two eras. It is a clash between a mentality that belongs to the Middle Ages and another mentality that belongs to the 21st century. It is a clash between civilization and backwardness, between the civilized and the primitive, between barbarity and rationality. It is a clash between freedom and oppression, between democracy and dictatorship. It is a clash between human rights, on the one hand, and the violation of these rights, on other hand. It is a clash between those who treat women like beasts, and those who treat them like human beings.”

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Religiøs mobning på universitet

Flere kvindelige muslimske universitetsstuderende på Syddansk Universitet (SDU) overvejer at opgive deres uddannelser, da de bliver udsat for massivt gruppepres og decideret mobning af en lille gruppe kvindelige, radikaliserede muslimske studerende. Nogle modtager sms-trusler med beskeder som, »du kommer i helvede, hvis du ikke bærer tørklæde«.

Det fortæller amanuensis Saliha Marie Fettah (SDU), der advarer mod udviklingen.

»Senest har der været en seriøs debat mellem de studerende om, hvorvidt det er tilladt som muslim at lyve for eller bagtale al-kufar, de vantro, som de benævner ikke-muslimer. De inddeler verden i “os” og “dem”. Det er også yderst problematisk, hvis man skal omgås hinanden med respekt, ikke bare på universitetet, men også i samfundet,« siger Saliha Marie Fettah.

Grædende studerende
Ud over den mere teologiske debat om løgne oplever hun også en anden form for mere direkte gruppepres over for de mere moderate muslimske piger.

»Det handler bl.a. om påklædning. De må ikke gå i stramme bukser, bluser eller stærke farver. De må ikke høre musik, fordi de andre siger, det er forbudt ifølge islam. Det har afholdt flere af de moderate piger fra at deltage i sociale sammenkomster, fordi denne gruppe har advaret mod at deltage,« siger Saliha Marie Fettah.

Det konstante og massive pres, som Saliha Marie Fettah kalder social kontrol, har betydet, at flere af de moderate piger bryder sammen under presset fra de radikaliserede piger.

»En enkelt har skiftet til et studium, hvor der ikke er så mange muslimske piger, og der er andre, der overvejer at skifte studium,« siger Saliha Marie Fettah, der selv har siddet med grædende studerende på sit kontor.

Hun fortæller, at gruppen af de radikale muslimske piger har vidt forskellig etnisk baggrund.

»De er faktisk meget danske. De er født i Danmark, taler flydende dansk og er i gang med gode uddannelser. De finder sammen i en gruppe defineret ud fra deres måde at tolke religionen på,« siger hun.

En religiøs pligt
Hun har selv prøvet at konfrontere de meget religiøse piger med deres adfærd og den effekt, det har på de andre piger.

»De opfatter det ikke selv som mobning. De ser det som en religiøs pligt, og at de faktisk prøver at hjælpe de andre piger fra at komme i helvede,« siger Saliha Marie Fettah.

Det er på cand.negot-studiet og arabisk negot-studiet, at problemet er udtalt.
Her udtaler studieleder Søren Askegaard, at man i høj grad er opmærksom på problemet.

»Men det er svært at gøre noget ved, fordi det foregår i den private kommunikation mellem de studerende. Men det er klart, at hvis det får studiemæssige konsekvenser, så må vi overveje, hvordan vi skal håndtere det,« siger Søren Askegaard.

Jyllands-Posten 8. december 2006

Mobning? Jeg vil kalde det terroristvirksomhed.

2 Kommentarer

  1. Hvor tolerante skal vi være over for de intolerante og trusselskulturen?

    I denne sag er projektørlyset rettet præcist mod islams indbyggede kvindeundertrykkelse og de unge piger har selv leveret beviset på, at der i en sekulær stat bør være tørklædeforbud i alle offentlige sammenhænge.

    Og bortvis så de værste fra studiet.

    Wafa Sultan har sagt, at muslimer har levet i en boks i 1400 år. Hun har jo ret.
    Hun har også sagt:
    “The clash we are witnessing around the world is not a clash of religions, or a clash of civilizations. It is a clash between two opposites, between two eras. It is a clash between a mentality that belongs to the Middle Ages and another mentality that belongs to the 21st century. It is a clash between civilization and backwardness, between the civilized and the primitive, between barbarity and rationality. It is a clash between freedom and oppression, between democracy and dictatorship. It is a clash between human rights, on the one hand, and the violation of these rights, on other hand. It is a clash between those who treat women like beasts, and those who treat them like human beings.”

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.