“Trump sets NEW TERMS for Iran deal on nukes, Hormuz”

Trump foretrækker en aftalt løsning, men har strammet kravene til mullah-styret

Jeg må indrømme at jeg efterhånden er TRÆT af at høre Trump – for 117 gang – sige at man er tæt på en aftale …

Og jeg er endnu mere træt af at høre/se IRGC benægte næsten et hvert aftalt punkt …

Men jeg ved jo ikke , hvad Trump ved …

Men hvorfor FORLANGER Trump ikke at mullaherne holder op med at tale med to tunger ?

19 Kommentarer

  1. Enig. Den samme sang igen. Intet nyt. Det er farligt at tro at tiden med sanktioner kan k æle Iran via økonomi, når de evt kan genopbygge deres kapacitet eller få hjælp fra bl.a Rusland via det kaspiske hav. Eller Kina eller Afghanistan. Forhandlingerne burde ikke have fundet sted i så lang tid. Hvis usa kan gøre arbejdet færdigt, så gør det. Regimet er ikke værdige til forhandlings løssninger.

    • Ja, det virker efterhånden som en slags handlingslammelse.

      Til overflod er der ifølge en række medier endda en $300 mia ‘post war’ eller ‘reparations’ fund på bordet. Til Iran forståes.

  2. Jeg har en nabo som ikke har en skid forstand på havearbejde. Det er klart en frustration, at han ikke kender den rette højde og bredde på en hæk. Som Trump vil jeg klart foretrække en aftale hvor naboen selv har en interresse i en løsning hvor hans bidrag rækker ind i fremtiden. Hvis ikke, må vi i det mindste have en samtale om forventningerne til hækkens fremtidige højde og bredde. Og hvis det viser sig vanskeligt må hegnssynet indover. Uanset hvad min genstridige nabo vælger kommer det til at koste ham nogle knapper. Mit tilbud til ham er at betale det hele mod at han selv kører affaldet væk. Selv det har han ikke fantasi til. Så er løsningen at føre krig mod min nabo? En krig, der ikke kan vindes, hvis han er uden for pædagogisk rækkevidde.

  3. Opgaven skulle klares, der var ingen gylden middelvej, men USA ville ikke ofre 1.000.000 unge mænd på Japan.
    DÉRFOR A-bombede de!

    Hvad mon der sker i og omkring Iran snarest, hvis de ikke skrotter uranen?

    • Japan overgav sig i øvrigt ikke på grund af atombomberne, de overgav sig fordi russerne havde drevet dem ud af Manchuriet og nu havde erobret nogle af de nordlige øer. Deres militære forsvarsværker mod nord, var ret begrænsede, så derfor vidste de at russerne hurtigt kunne få fodfæste på selve hovedøen. Hvis de måtte overgive sig til russerne, vidste de at det ville være slut med japansk kultur og selvstændighed, men hvis de overgav sig til amerikanerne kunne de få lov til at bevare en større frihed.

      Det er fuldt dokumenteret ud fra interne japanske dokumenter der nu er frigivet. Det er blot ikke blevet formidlet ud til den brede befolkning i vesten, fordi det vil ødelægge USAs falske selvbillede. Jeg har dog hørt mange forskere nævne det, så mon ikke det på et tidspunkt bliver tilføjet de vestlige skolebøger.

  4. Ikke i min vildelse fantasi forestiller jeg mig, at Trump har tænkt sig at lave en aftale med styret i Iran. Manden er jo ikke den idiot, som mange medier elsker at gøre ham til.

    Ej heller tror jeg, at han delagtiggør de medier, som hader ham, i hvad hans egentlige planer er.

  5. Her er forklaringen måske -> https://www.iranintl.com/en/202605312204

    Irans præsident Pezeshkian har tilbudt at gå af, og overlade hele kontrollen til IRGC. Fordi hans råderum alligevel er blevet indskrænket yderligere, samt

    “According to informed sources, the situation has left Pezeshkian’s administration trapped in a political and executive deadlock, preventing diplomatic negotiations from moving forward and the completion and implementation of desired changes to the cabinet structure.”

    Det lyder meget indenrigspolitisk, men dækker måske i virkeligheden over det indtryk man (og måske Trump) har, af et regime der taler med to tunger. På den ene side er man tæt på aftaler, på den anden siden forpurres det af revolutionsgarden. Nu smider præsidenten håndklædet i ringen.

    • Hvilket vil sige at Trumps folk forhandler med de forkerte, fordi de er dybt inkompetente.

      Charles Kushner der er ambassadør i Frankrig nægtede at give møde, hvor han skulle forklare Trumps politik og holdninger overfor Frankrig. Det har nu resulteret i at Macron har forbudt alle statsansatte at mødes med Kushner. Han er derved blevet persona non grata i Frankrig og der er reelt lukket ned for diplomatisk snak mellem de to lande.

      • Det franske diplomati er heller ikke hvad det har været 🙂 Aner ikke hvad der ligger i det, virker som en overreaktion.

        Ift. Iran er det måske ‘inkompetent’ eller naivt at forhandle med den officielle ledelse og regering. Men ville det ikke omvendt være gak at forhandle direkte med Revolutionsgarden? Det vil blot legetimere dem som ligeværdig partner, og marginalisere det anstrøg af islamisk demokrati og sekularisme som den valgte regering repræsenterer yderligere.

        At denne Pezeshkian foreslår at gå af, er også internt en indrømmelse af, at Iran reelt er et militærdiktatur, ikke et præstestyre med en fernis af demokrati. Det kunne måske få nogle iranere med indflydelse til at træde i karakter og skifte hest.

        • Den nye ayatollah har en baggrund i revolutionsgarden og kæmpede i sin tid mod Irak, så han er sandsynligvis helt på linje med dem. Jeg vil også tro at han blev valgt på grund af pres fra revolutionsgarden, da hans far ikke var begejstret for at han skulle blive hans efterfølger. Khamenei ønskede angiveligt at det var en teolog der fik posten.

          • Han er ikke Ayatollah men præsident. Ayatollaher’ er i min optik en slags ‘kardinaler’ (af mangel på bedre udtryk), altså nogle særligt fine gejstlige. Pezeshkian er hjertekirurg, og fungerede sådan under Irak-Iran krigen.

            Men klart at han ikke var blevet præsident uden Revolutionsgardens billigelse. Eller misforstår jeg dig totalt?

            Ift. efterfølgeren som ‘øverste leder’ var det netop et kæmpe problem. Det ligger fuldstændig nagelfast indenfor shia-islam at embeder ikke kan gå i arv (det er een af de store uenigheder med sunni-islam) så det var højst overraskende at det var sønnen som tog over.

  6. Mit gæt er at de ikke har 100 procent overblik over, h or det berigede uran er. Så er der ingen grund til at risikere soldaters liv. Et gæt.

  7. Kun hvis det er for at smadre regimet. Få det regime smadret, og noget andet i stedet. Ellers glem de forhandlinger. De giver ingen mening.

  8. Jeg har hele tiden troet at Trumps udmeldinger var møntet på Wall Street, for enten at holde kurserne i ro, eller direkte manipulere med dem. I følge DavidK har hans forhandlere altså blot forhandlet med de forkerte og fordi de er inkompetente, har de givet Trump forkerte oplysninger.

    • Næh, det var blot en reaktion på historien, det ved vi jo heller ikke om nu er rigtigt. Men det ser da rigtig nok sådan ud. Altså uanset hvad, er der forhandlet med nogle som ikke internt kan tvinge en aftale igennem.

      Og du har nok ret i det første. Når der sker noget er det sjovt nok altid om fredagen, efter markederne er lukket. Så kan Trump bruge weekenden til at true med bål og brand, eller beordre angreb, og så bløde op i retorikken mandag morgen. Næppe tilfældigt 🙂

      • Forhandlinger med det regime, giver ingen mening under forholdende. De vil altid benytte “tayqiaa ” løgn overfor vantro. Få det smadret, og f.eks sæt den tidligere shahs søn ind, eller glem det. Få revolutionsgardens medlemmer dræbt en for en. Lige nu spildes tiden totalt med diplomatisk dans. Til fordel for regimet.

        • Jojo. Trump har blot lige et bagland, nogle valgløfter og et midtvejsvalg at tage hensyn til. I øvrigt vil jeg personligt altid selv vælge det lange diplomatiske stræk, frem for en militær ‘løsning’. Allerede omtrent 250 år før vores tidsregning, fandt romerne ud af, at en dårlig fred er bedre end en god krig. Men en aftale med iranerne bør naturligvis ikke være så dårlig, at den er håbløs eller idiotisk. Som i tilfældet Obama.

          Shahens søn er en dødssejler og fata morgana. Men ja, pil dem ud een for een, indtil de giver op eller der ikke er flere tilbage.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


Dette site anvender Akismet til at reducere spam. Læs om hvordan din kommentar bliver behandlet.