Tørklædet kan sammenlignes med jødestjernen – Interview med en iransk kvinde

Hun er en lille, elegant kvinde, men hendes budskab er en lige højre til hallal-hippier i alle lande. Det slør, vi diskuterer betydningen af, ikke bare i Danmark, men i hele Europa, er en seksuel undertrykkelse af kvinder. For den fransk-iranske forfatter Chahdortt Djavann, hvis essay »Kast sløret!« netop er udgivet på dansk af Akademisk Forlag, er sløret ikke bare et religiøst symbol, men en demonstration af forskellen på kvinde og mand i islam.

Et interview med den iranske kvinde Chahdortt Djavann i Die Tageszeitung:
Uddrag:

TorontoTerror01.jpg

Q: Hvornår måtte de første gang tage tørklæde på?

A: 13 år gammel. Som alle kvinder i Iran.

Q: Blev det diskuteret i familien?

A: Det angår ikke forældrene. Det er lig døden at gå utilsløret på gaden….

Q: Hvordan følte de det?

A: Jeg følte mig krænket og nedværdiget….

Q: Hvordan forklarer de, at flere og flere unge muslimske kvinder i Vesten bærer tørklæde?

A: Igennem de sidste 20 år har der fundet en islamistisk offensiv sted i Vesten. Ganske særligt i Europa. I 60erne og 70erne bar muslimske piger ikke tørklæde.  Det, vi ser idag, er resultatet af islamisternes virksomhed.

Q: Spiller den sociale marginalisering dem i hænde?

A: Naturligvis gælder der visse sociale uretfærdigheder. Når man hedder Mustafa og er arbejdsløs, har man problemer. Men de bliver ikke mindre når konen er tilsløret. Man må støtte alle, der prøver at modstå islamismen.  Næppe var indvandrerne ladt i stikken af Frankrig og Tyskland før de bliver påvirket af islamisterne. Islamisterne siger til dem – I får ikke en chance. Kom tilbage til et religiøst liv og dogmerne. Slut jer til os. Slut jer inde.

380polis2.jpg

Svensk polis

Q: Det lyder på Dem, som om islamisterne allerede har stor indflydelse?

A: Det har de. Både i Tyskland, Frankrig og Storbritanien. Havde man reageret for 15 år siden, ville situationen have været anderledes. Istedet har man givet kamuflerede og farlige islamister som Tariq Ramadan frie tøjler.

kopf-logo-ra.jpgQ: De unge kvinder siger, at tørklædet er deres eget valg?

A: Til at begynde med sagde de noget andet. Nemlig ‘min religion er min kultur’. Da de opdagede, at de ikke opnåede noget med det, da det er et religiøst argument, udtænkte de noget nyt. Nu siger de – ‘Det er mit valg’. Men ingen af disse kvinder er istand til at forklare, hvorfor kvinder skal skjule håret for mænds blikke. Deres demonstration sker ledsaget af mænd. Og uden mændenes tilladelse har de ikke taleret.

Q: På trods af dette er der tilslørede kvinder, som siger, at de ikke er under pres.

A: Underkastelse bliver ikke bedre af, at den er frivillig. I Iran stener man kvinder. Nogle af dem, der kaster stenene, er kvinder.

ASMAA.jpg

Q: Er så meget ophidselse over et religiøst symbol berettiget?

A: Tørklædet er netop ikke et symbol på den muslimske tro. Både i Det Gamle og Det Nye Testamente samt koranen tilrådes hovedbeklædning. Hvad angår kvindeundertrykkelse er islam forblevet tro med de to ældre monoteistiske religioner. i de vestlige lande er der idag demokrati, som baserer sig på lige rettigheder for kønnene. Tørklædet er symbol på kvindernes underordnen sig mændene. Når kvinderne underkaster sig, tager de tørklæde på. De bærer det kun for mændenes skyld. Det er symbolet på kvindernes mindreværd. Det må alle, der går ind for lighed, gøre sig klart.

Q: Hvordan definerer de tørklædet?

A: Jeg sammenligner det med jødestjernen. Det er symbolet på, at kvinden indordner sig i det retsløse rum. Og at det legaliserer vold. Tørklædet viser: Kvinden er det mindreværdige fornedrede køn.

Q: De kæmper som kvindesagsforkæmper imod det?

A: Jeg er ikke feminist. For mig drejer det sig om menneskerettigheder. I de demokratiske lande findes idag begrebet ‘Pædofili’. Man skal vide, at i de muslimske lande bliver en pige tilsløret, når hun er giftefærdig. Når en 12-årig pige behandles som giftefærdig, så er det pædofili. Tørklædet er mishandling af mindreårige. Lige som omskæring. Det varede også længe, før det blev forbudt i de demokratiske lande. Og da blev der også brugt argumenter om kulturelle rettigheder.

Q: Klitorisomskæring er en kropslig lemlæstelse. Tørklædet er en beklædningsgenstand?

A: Det er netop ikke en beklædningsgenstand. Når man tilslører en pige, siger man til hende: Du bliver i hjemmet. Du har ikke samme rettigheder som din bror. Det efterlader uudslettelige spor i den sociale, seksuelle og psykiske identitet.

Q: Det er muligvis anderledes hos piger, der tilslører sig selv?

A: Det er demagogi. Under krigen mellem Irak og Iran sprang piger og drenge frivilligt på miner. Det var de blevet overbevist til af islamister. ‘Det er mit valg’ sagde børnene.

Q: Bliver symbolet ikke vurderet op ved at selv statsoverhoveder i Europa beskæftiger sig med det?

A: Der kan ikke eksistere et islamistisk samfund uden tørklædet. Men der kan eksistere islam uden et islamistisk tørklæde. Forestil dem, at kvinderne i Saudi-Arabien eller Iran tager tørklædet af. På det tidspunkt vil de blive betragtet som mennesker, og det islamistiske samfund vil ikke være mere.

248-7.gifQ: De går ind for et tørklædeforbud i skolerne som Præsident Chirac. Ønsker de også et sådant forbud i Tyskland?

A: Før eller senere kommer de ikke udenom dette. Nu udfordrer Iran Frankrig til at trække sin lov tilbage. Iran er et land, der har myrdet 1 million oppositionelle og som stener. Dette land vover at tale på demokratiets vegne. Det iser hvor tæt forbindelsen er mellem islamisme og tørklædet.

Q: I vore lande er der ikke muslimsk flertal. Faren for at muslimske regler bliver indført eksisterer ikke?

A: Islamisterne udnytter behændigt Europas slaphed og den fra historien stammende dårlige samvittighed, der blandt andet kommer af den Fransk-Algierske krig og Nationalsocialismen. Den der kritiserer islam eller en barbarisk totalitær religion stemples som islamofob. Eller som racist. Men et land som Tyskland har allerede et enormt ansvar. Den tyske slaphed forstærker islamismen i Tyrkiet.

Q: De sætter stor pris på den tyske indflydelse på Tyrkiet?

A: Jeg har boet i Istanbul. Og jeg kan sige dem, at islamisterne har forstået, at de må være aktive både i og udenfor deres lande. De er missionærer. De vil organisere en verdensomspændende islamisme. Tørklædet er det islamistiske systems emblem. Når det er muligt at udbrede det i Frankrig og Tyskland, er det også muligt i Tyrkiet og Nordafrika.

Q: De mener, der gælder en diplomatisk forpligtigelse til at indføre tørklædeforbud. Tørklædeforbud som udenrigspolitik?

A: Også som indenrigspolitik. Der findes piger i Europa, som er ofre for den islamistiske vold. Her bliver piger angrebet, hvis de ikke opfører sig, som islamisterne betragter som anstændigt. Der findes unge piger, der bliver betegnet som ludere, fordi de ikke bærer tørklæde. En pige er sågar blevet brændt. Her i Frankrig.

Q: Med hvilken berettigelse kan en demokratisk samfund forbyde et symbol?

A: Et demokratisk samfund fastlægger de individuelle friheder men også deres grænser.

Q: Vil de forbyde andre symboler i skolen. For eksempel palæstinensertørklædet?

A: Det er et synspunkt. Det kan diskuteres. Men der findes ideologier, der intet er at diskutere om. Dertil hører fascismen. Og dertil hører også den islamistiske fundamentalisme. Nazi-symboler er jo også forbudt.

Q: Mange finder det intolerant at forbyde tørklædet?

A: Det har intet med tolerance at gøre. Det er uvidenhed.

Q: Er det klogt kun at gå imod tørklæder med repression?

A: Jeg er ikke imod pædagogik. Først må man sætte ind overfor familierne. Først når det ikke virker, må man gå videre med lovgivning. Staten må beskytte børnene. Det er dens opgave.

Q: I øjeblikket bevirker forbudet en radikalisering af en del af ungdommen?

A: De er allerede radikaliserede. Det er bare politikerne, der ikke vil indrømme det. Flertallet af muslimske kvinder vil ikke bære tørklæde, og de vil ikke forveksles med dette symbol på fremmedgørelse. Desværre skriver journalisterne ikke om det. Jeg har mødt skoleelever i Frankrig, der bønfalder deres lærere om ikke at lade tørklædet komme ind på skolerne. Hvis det bliver tilladt, vil forældrene tvinge pigerne til at gå med det. De ægte islamister er fascister. Med dem har vi ikke haft demokrati i 20 år. Denne hårde islamistiske kerne må elimineres.

Q: Der går de langt?

A: Islamisme er ikke en overbevisning. Madame.

Q: Hvad er islamisme?

A: Anvendelsen af islamistiske dogmer på alle borgeres sociale, politiske og individuelle liv. Det er et totalitært system. Idag kan De drikke te med en mand på en cafe. Imorgen bliver De måske stenet.

Q: Hvad vil de sige til unge kvinder, der demonstrerer for retten til at bære tørklæde?

A: Mange er blevet manipuleret af islamister. Deriblandt også veluddannede. Deres forældre er blevet nedværdiget og trukket gennem sølet i dette samfund. Jeg ville gerne råbe til dem: ” Sig ikke mere: dette er et andet tørklæde. Det er ikke det samme.” Det passer ikke. Det er det samme tørklæde overalt i verden.

Fra Die Tageszeitung

12 Kommentarer

  1. Hej…

    en lille kommentar til den “iransk expert i tørklædet” Jeg ved rigtig ikke hvilke uni hun har studeret, men jeg ved med sikkerhed at hun er fuld af fordømme og uvidenhed.

    Hun skal simpelthen ikke udtale sig om noget hun ikke ved noget som helst.

    Citat:”Til at begynde med sagde de noget andet. Nemlig ‘min religion er min kultur’. Da de opdagede, at de ikke opnåede noget med det, da det er et religiøst argument, udtænkte de noget nyt. Nu siger de – ‘Det er mit valg’. Men ingen af disse kvinder er istand til at forklare, hvorfor kvinder skal skjule håret for mænds blikke. Deres demonstration sker ledsaget af mænd. Og uden mændenes tilladelse har de ikke taleret.”

    Det passer ikke. Jeg har aldrig sagte at tørklædet er min tradition/kultur. Det er et religiøst praksis.Tørklædet har altid været og er stadig i 2007 kvinders valg. Du kan ikke påtvunger folk at tage din synspunkt… Med angående mænd: Det har jeg aldig aldig hørt noget om! Muslimske kvinder tager ikke tørklædet på for at tilfredstille mænde… Det tager det fordi det står i Koranen og fordi de selv vil går med det. Du er fuld af fordømme når du siger; tørklæde kvinderne tale kun når mændende tillader?

    Du generalisere tørklæde pigerne. Problemmet med generalisering er at man miste den virkelighed af, at de består af god og onde, svag og stærke, veluddannet og ikke- vel uddanet. Det er ligeså forkert som at sige, at alle danske er raciste eller alle dansker er ligesom DF osv.

    Jeg er træt af en såkald “ekspert” kommer og lade som om de bekymrer sig om muslimske kvinder.
    Hvis de i virkeligheden bekymre sig om kvinder, så burde de snakke om den tilbage vendt undertrykkelse af kvinder i vesten. De burde tale om protistueret, voldsramt, skilsmisse, voldtægt, plastik kirurge (skønheds ofre),,,…kvinder. De er dem som er de “virkelige ofre” som alle kvinde burde tale og forvare.

  2. Hun er fra Iran, så jeg går ud fra at hun ved noget om det.

    Og hvis mænd ikke kan tåle at se kvinder, der ikke er tildækkede – hvorfor har mændene så ikke bind for øjnene?

  3. Hej Hodja
    Jeg kan godt se at hun er fra Iran, men det er jo ikke enestbetydende med at alle muslimsk kvinder er ligesom iransk kvinder.
    Det hun taler om begrænses, hvis det altså overhovedet findes til iransk kvinde og vedrører ikke mig og rækker muslimsk kvinder som har tørlæde.

    Vdr. din spørgsmål om, hvis mænd ikke kan tåle at se kvinder, der ikke er tildækkede – hvorfor har mændene så ikke bind for øjnene?:

    Det må du spørge dem. Jeg vil ikke tale for mænd. Jeg synes du har misforstået hvad tørklædet går ud på.

    Som jeg sagde før: Tørklædet er en religøs praksis.

    respekt og tolerance
    farvel

  4. Det er ingen vits å diskutere kivinner og islam med Kristne,spesielt Danskene,Dem har ikke respekt til islam, men dem vil ha respekt sine religion,

    Muslimeene aldri tegnet en profet som er en terrorist,Men danskene gjør det,og kaller det ” ytringsfrihet”.

  5. Skal man respektere en religion, der kalder andre mennesker for ‘vantro’, aber og svin?

    Skal man respektere en ‘profet’, der var pædofil, landevejsrøver og massemorder?

  6. Det er dere som sier det,Men Profeten MUHAMMED er i våres jerte,

    Dommedagen er ikke så lamgt,Dere skal angre såååå mye den dagen,men tiden skulle gåt for dere.

    Du sier Profeten er pædofil, heh heh, Det er Deres prester er pedofil,og homo. Det er ikke vi.

  7. Ateister har ingen præster, og iøvrigt er det katolikkernes præster der er pædofile og bøsser – og katolikker har vi ikke mange af i Danmark. Det gik vi bort fra i 1536.

  8. Hej er der nogen der kan for tælle mig hvordan man binder et muslimsk tørklæde jeg kunne nemmelig godt tænke mig at lære det. Er der noge side her inde på nettet hvor man kan se hvordan man binder det

1 Trackback / Pingback

  1. Dansk Folkepartis Søren Krarup vender sig skarpt mod udsigten til, at en muslimsk kvinde kan komme til at tale i Folketinget iført tørklæde. | Hodjanernes Blog

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.